Nederlands Engels Duits

Sol(c)ar: de koeling van de toekomst....

 

Konvekta Sol(c)ar koelinstallatie, aandrijving via zonne-energie!

Al sinds jaar en dag kregen wij de vraag  of het toch niet mogelijk was om een koeling op een bestelwagen te monteren die functioneert onafhankelijk van de automotor. Nu mogen we met gepaste trots zeggen dat we hiervoor een oplossing hebben:
En wat voor één:

Een volledig elektrisch koelsysteem waarbij de stroom hoofdzakelijk geleverd wordt door "High Efficiency" zonnepanelen welke op het dak van de auto gemonteerd worden!

Dit revolutionaire koelsysteem heeft t.o.v. de tradionele, automotor-aangedreven, koelsystemen nogal wat voordelen:
 

  • Continue koeling, altijd maximale capaciteit onder alle omstandigheden:  dè waarborg van de koudeketen.
  • Geen extra brandstofverbruik.
  • Maatschappelijk verantwoord / zeer milieuvriendelijk
  • Klaar voor de toekomst, ook toepasbaar op volledig electrische voertuigen!
Dit zijn in vogelvlucht de voordelen van de Sol(c)ar koeling.

Het zou echter ook één nadeel hebben: De hogere aanschafprijs!     Maarrr....
Dankzij ondersteuning van rvo.nl is deze hogere aanschafprijs bijna volledig fiscaal aftrekbaar via de MIA regeling!!

Al met al hopen we daarom dat ook voor ù dit systeem de koeling voor uw toekomst mag worden!                                                                                                                                   


Eerste stappen

Vanaf 2010 zijn we al druk bezig met het ontwikkelen van dit systeem.
We zijn begonnen met een ”Hybride” systeem. De koelinstallatie wordt conventioneel aangedreven door de automotor. Daarnaast is de koelinstallatie voorzien van een elektramotor die gevoed wordt door zonnepanelen. Hiermee kan de koelinstallatie bij stilstand ca. 20 minuten door koelen. Voordeel is al wel de continue koeling (dus ook bij stilstand)
Nadelen zijn echter de hoge kosten en het hogere gewicht vanwege de dubbele installatie. 

In 2011 starten we een projekt met een volledig elektrisch voertuig.
De laadruimte voorzien we van een 2-temperaturen inrichting met koel- en vriessluis.  Het dak wordt weer uitgerust met zonnepanelen. De koel-vries unit werkt eutectisch via 380V met een oplaadunit buiten de auto. Met de zonnepanelen voeden we in dit geval de laadklep. 


In 2012 presenteren we op de  Bedrijfsauto RAI de allereerste 100% sol(c)ar bestelwagen. De reacties zijn overweldigend wat ons sterkt in de overtuiging dat we met dit concept op de goede weg zijn.  

Dit is wat we op dit moment al kunnen realiseren met een Sol(c)ar koeling:
  • Dankzij (High Efficiency) zonnepanelen volledige 'onafhankelijke'  transportkoeling voor nagenoeg elk type voertuig. 
  • Temperatuurbereik tot 0°C  (vriestemperaturen en multitemp nog in ontwikkeling)
  • Koelunit is in staat om bij volle accu’s en 0% lichtopbrengst (wat in de praktijk nooit  voor zal komen) toch nog ca. 2 tot 4 uur door te draaien…….!

Toekomst / Ontwikkeling

Momenteel  wordt het systeem voor de bestelwagenrange uitgebreid tbv (nagenoeg) elk gangbaar type.

   Verwachte toekomstontwikkelingen:
  • Toepassingen voor diepvriestransport.
  • Toepassingen multitemp.
  • Toepassingen op volledig elektrische voertuigen waarbij de zonnepanelen tevens energie, die op dat moment niet nodig is voor de koelinstallatie, kunnen toevoegen aan het voertuig zelf om daarmee de actieradius te verhogen.

Dè oplossing voor zowel gesloten bestelwagen als chassiscabine met opbouw!